Mike
Catherine is een inspirerende leerkracht en coach die door haar manier van vragen, interesse tonen en gebruik van humor jou op je gemak laat voelen en weet uit te dagen. Hierin wil ze wel dat je dicht bij jezelf blijft zoals je zelf bent en wilt zijn. 100% vertrouwen!!
Leon
Leon Boom is directeur binnen stichting Spolt
Catherine heeft bij ons op school een co-teaching traject uitgevoerd met een startende leerkracht. De begeleiding was gericht op het vergroten van zijn handelingsbekwaamheid. Catherine sloot aan bij zijn hulpvraag en de leerkracht bleef gedurende het hele traject eigenaar van zijn ontwikkeling.
Het zelf na laten denken over de keuzes die hij maakte in zijn onderwijs door met elkaar in gesprek te gaan hierover, hebben ervoor gezorgd dat deze leerkracht elke dag een beetje ‘beter’ werd: elke dag meer zelfvertrouwen, elke dag vaardiger. Zijn handelingsbekwaamheid werd in korte tijd voelbaar en zichtbaar verhoogd. Dit traject hielp deze starter door de spreekwoordelijke leerkuil te gaan. Dankzij de natuurlijke aanpak die Catherine hanteerde gebeurde dit alles in een zeer prettige laagdrempelige sfeer.
Sanne
Ik heb de begeleiding van Catherine als zeer waardevol ervaren. Ze heeft meegekeken met wat ik als leerkracht nodig heb, op professioneel maar ook op persoonlijk vlak.
Nu ik deze tekst schrijf, voel ik wéér hoe prettig ik de begeleiding heb ervaren.
Anke
Tijdens mijn coach traject met Catherine had ik het gevoel dat ik altijd mezelf mocht zijn. Ik hoefde ook niet altijd maar de beste versie van mezelf te zijn… Ze had nooit een oordeel en luisterde nieuwsgierig naar mijn motieven, ideeën en gedachten.
Wat ik altijd heel mooi vond was dat ze ALTIJD bereid was om op meerdere manieren naar een situatie/moment te kijken.
Ik leerde van haar om voor mezelf op te komen juist op de momenten dat ik dacht dit niet zelf te kunnen. Dit deed ze op een nette en prettige manier, zodat ik en ook anderen daar alleen maar van konden leren en groeien.
Mieke
Mieke Groten werkt voor de Nieuwste Pabo (Fontys & Zuyd)
Catherine begeleidt al 11 jaar met veel passie en gedrevenheid onze studenten en mentoren. Zij stemt op een zuivere integere en tegelijk doortastende manier af op behoeften van studenten en mentoren. Door haar kritische manier van vragen stellen zet ze aan tot reflectie en weet ze het beste uit de ander naar boven te halen.
Bas
Co-teaching heeft mij leren leren in mijn eigen situatie. Catherine heeft me door oprechte aandacht, een luisterend oor en doorvragen aan het denken gezet waardoor ik me bewuster werd van mijn eigen handelen in de groep. Daar waar ik als groentje in het vak, na mijn mindere start van het schooljaar, onzeker was geworden heeft de co-teaching mij laten groeien en geholpen het vertrouwen in mijzelf terug te vinden. Het heeft ertoe geleid dat ik me weer competent voelde, daardoor weer lekker in mijn vel zat, en weer plezier ben gaan ervaren. Hierdoor heb ik het pedagogisch klimaat beter kunnen wegzetten o.a. door structuren vanaf de start bewust op te bouwen . Dat laatste is iets waar ik tot de dag van vandaag nog steeds profijt van heb.
Door een co-teaching traject met Catherine heb ik het vertrouwen in mezelf weer terug gevonden.
Wat ik belangrijk vond is dat er geen waardeoordeel geveld werd. De situatie, mijn gevoel en probleem mochten er zijn en ik bleef de baas over mijn eigen leerproces. Catherine was er met oprechte aandacht voor mij, om mij te helpen, door samen mijn ontwikkeling vorm te geven.
Er ontstond als vanzelf een wisselwerking tussen ons. Ik heb me open gesteld en er was een sterke wil bij ons beiden om het te laten lukken. De ene keer gaf ik les en de andere keer gaf Catherine les. Hierdoor werden verschillen zichtbaar en bespreekbaar. Dit heeft bij mij gezorgd voor bewustwording, ik heb leren ontdekken wat voor soort leerkracht ik wil zijn.
Nienke
Als startende leerkracht vind ik het heel fijn om regelmatig even te sparren met Catherine. Catherine staat hier altijd open voor en neemt de tijd. Ze luistert oprecht en geeft feedback die aansluit bij mijn behoeften.
Lisonne
Het coachtraject dat ik met Catherine heb doorlopen heeft ervoor gezorgd dat ik beter naar mezelf ben gaan kijken en beter naar mezelf ben gaan luisteren. Hierbij heeft Catherine verschillende coach interventies ingezet. Hierdoor ben ik me zelfverzekerder gaan voelen en sta ik nu vol positiviteit voor de klas.
Bas
Ik ben van mening dat organisaties meer gebruik mogen maken van co-teaching omdat het een verrijking is voor de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden en een boost kan geven in het competentiegevoel. Ik wens en gun al mijn collega’s en toekomstige collega’s deze rijke leerervaring dankzij een co-teaching traject met Catherine.
Pim
Catherine is een lieve en inspirerende coach. In mijn jaren als stagiaire en als startend leerkracht is ze op de achtergrond aanwezig geweest om me te helpen bij moeilijkheden in de praktijk of om ‘gewoon’ even van gedachten te wisselen. Haar jarenlange ervaring in het onderwijs maakt dat zij bepaalde situaties van een andere kant belicht. Wat ik als erg prettig heb ervaren, is dat Catherine je echt ziet als collega. Leren van en met elkaar staat centraal in haar coaching, waarbij niet gepraat wordt over goed of fout, maar er vooral gedacht wordt in kansen.
Maud
Tijdens coach momenten met Catherine ging zij altijd op een hele rustige manier terug naar mijn gevoel. Bij haar kon en mocht ik me uiten en kwam daardoor los van de emotie die mij blokkeerde. Catherine leerde me van een afstand naar mijn situatie te kijken waardoor ik weer in staat was om zelf keuzes te maken en stappen te zetten.
Manon
Wat mij altijd bijgebleven is zijn de woorden die Catherine tijdens onze eerst ontmoeting uitsprak: ‘Ik ben één dag per week benoemd om leerkrachten te coachen, maar ik ben van mening dat je niet voor één dag coach kunt zijn, dus je kunt de hele week bij mij terecht.’ Dit gaf me meteen een fijn vertrouwd en veilig gevoel.
Ik vind het zinvol om met Catherine te sparren. Samen kijken naar een stukje onderwijs maken, enthousiast raken van elkaars ideeën, alles mag en kan gezegd worden, je wordt nooit ergens op afgekeurd. Ik voel me altijd welkom, veilig en op mijn gemak. We doen het samen, samen kijken naar de volgende stap.
Lieke
Ik heb als starter gedurende zes woensdagochtenden een co-teaching traject met Catherine mogen doen. Voor mij was dit heel waardevol. Het voelt namelijk net alsof je je rijbewijs hebt behaald en dan leert rijden. Je staat nog in de beginfase en je steekt heel veel op als je samen met een ervaren leerkracht onderwijs kunt verzorgen.
Je gaat vanaf het eerste moment samen praktisch aan de slag. Je werkt efficiënt omdat je tijdelijk meer handen in de klas hebt, samen zie je meer waardoor je snel een completer beeld hebt van je kinderen en je hebt een coach die je helpt bewuste keuzes te maken o.a. bij het inzetten en evalueren van nieuwe werkwijzen. Allemaal zaken die direct een positieve invloed hebben op het welbevinden en het leren van de kinderen in mijn groep.