Het zit bij ons in de familie
Als kleuter stond ik al voor de klas en gaf ik mijn eerste lessen; mijn drie zusjes waren mijn leerlingen. Het was al vroeg duidelijk dat ik de onderwijs-genen ook had. Net als mijn beide opa’s, mijn moeder en veel tantes; ook zij stonden allemaal voor de klas.
Mijn liefde voor onderwijs is door de vele jaren heen gebleven en gegroeid (net als de liefde voor mijn zusjes trouwens). Uiteindelijk droeg het allemaal bij aan mijn professionele ontwikkeling via leerkracht, coach en begeleider naar een enthousiaste en bezielde co-teacher.
Inspiratie voor het (onderwijs-)leven…
Het lied ‘Bloemen zijn rood’ van Gerard van Maasakkers raakt me nog altijd.
Jij kunt als leerkracht het verschil maken door ruimte te geven.
Want hoe zien wij kinderen? Hoeveel ruimte geven wij eigenheid, kwetsbaarheid, het verwonderen en het onbevangen zijn? Net als in Herman van Veens ‘Hé, kleine meid op je kinderfiets’. Luister maar…
Leerlingen hebben de mooiste herinneringen aan de leerkrachten die een relatie met hen aangingen, die duidelijkheid en veiligheid boden. Dat is ook voor mij als co-teacher een belangrijke voorwaarde in het contact met de leerkracht én met de leerling. Net als afstemming en respect. En natuurlijk een flinke dosis humor!
Mix van onderwijservaring, begeleiding en coaching
Het is mijn ambitie om onderwijsprofessionals zó te ondersteunen en te enthousiasmeren dat zij vanuit een gezonde pedagogische relatie met hun leerlingen het onderwijs in alle volledigheid vorm kunnen geven op een manier die bij hen past.
Als co-teacher en coach, als leerkracht, schoolopleider en mentor-opleider op de Nieuwste Pabo bouwde ik hier de afgelopen 45 jaar met bijzonder veel passie aan verder. Het officieel vastleggen van ‘TOP-onderwijsmaken’ is dan ook een voor de hand liggende stap.